woensdag 10 juni 2015

Niet genoeg... of... leven en overvloed?

Ik heb niet genoeg geslapen vannacht.
Ik heb nog niet genoeg koffie op.
Er is geen pindakaas genoeg voor twee boterhammen.
Het is niet warm genoeg. 
Ik doe niet genoeg in huis.
Ik verdien niet genoeg.
Mijn huis is niet groot genoeg.
Ik heb niet genoeg vakantiedagen.
Ik heb geen energie genoeg.
Ik heb geen tijd genoeg.
Ik heb geen (spaar)geld genoeg.
Ik ben niet goed genoeg.
Ik weet niet genoeg.
Ik heb geen kleren genoeg.
Ik werk niet snel genoeg.
Ik ben niet slim genoeg.
Ik ben niet dun genoeg.
Ik geef mijn kinderen niet genoeg aandacht.

Deze week ben ik begonnen in het boek "de kracht van kwetsbaarheid" van Brené Brown en meteen persoonlijk geraakt (nee, niet aangevallen) door een opmerking.
"Het gevoel van schaarste lijkt bij ons ingebakken te zitten... Schaarste is het probleem van "nooit genoeg"... Het is een constant vergelijken met onbereikbare (vaak door de media ingegeven) visioenen van perfectie of het toetsen van onze werkelijkheid aan ons eigen fantasieverhaal hoe fantastisch de ander het allemaal voor elkaar heeft..."
De mythe van nooit genoeg noemt Brené Brown het. Akelig herkenbaar, al zeg ik het zelf... Hoe vaak start ik mijn dag niet met als eerste gedachte: "Oh... was ik gister maar eerder naar bed gegaan..." ofwel "Ik heb niet genoeg geslapen..."

Als je leeft vanuit het "niet-genoeg-principe", dan start je automatisch vanuit een tekort. Ofwel: je kijkt naar datgene wat je niet hebt, terwijl je (als je echt eerlijk kijkt) rijk gezegend bent met bezittingen, talenten, kwaliteiten, eigenschappen en mensen om je heen. Het is helaas wel de mentaliteit van heel veel mensen (of moet ik zeggen: Nederlanders?). Het eeuwige vergelijken dat we doen maakt ons tot ontevreden, jaloerse mensen en mopperkonten. Als we er oud mee worden, worden we van die verzuurde klagers achter de geraniums waarbij niemand graag op bezoek komt.
We doen het met bezittingen, geld, banen, opleidingen of misschien zelfs wel met vriendschappen. Maar erger nog is dat we het ook doen als het om persoonlijke dingen gaat. We zijn jaloers op andermans talenten, zijn ontevreden met ons uiterlijk, vinden al gauw dat een ander meer (geestelijk) inzicht heeft, kijken juist naar die eigenschappen of karaktertrekken van anderen die we bij onszelf missen of waar we ons tekort in voelen schieten en ga zo maar door.
Wat we doen is dat we de unieke, authentieke persoonlijkheid die we zijn en zoals we door God geschapen zijn afkeuren: Niet goed genoeg... Heer, U heeft Uw best gedaan om er iets moois van te maken, maar bij mijn buurvrouw is het toch net iets beter gelukt... jammer!

Leven vanuit een tekort is tegenovergesteld aan het leven zoals Jezus dat bedoelde toen Hij zichzelf beschreef als goede Herder voor de schapen en zei: "Ik ben gekomen zodat jullie leven hebben en overvloed!" Voor degenen die nu al kromme tenen krijgen omdat ze wellicht vrezen een "welvaartsevangelisatie preek" te krijgen... dat is niet wat ik bedoel. Dat is ook niet wat Jezus bedoelde denk ik. Als Jezus zegt dat Hij gekomen is om leven te geven en overvloed, dan gaat het bij mij kriebelen en sprankelen. Leven en overvloed! Daar klinkt ruimte in door, genieten, vrede hebben, tevreden zijn, verbonden zijn met elkaar en met Hem, jouw unieke gaven en talenten op een zo creatief mogelijke manier inzetten om anderen ook warm te laten lopen voor jouw Herder, hoop hebben! Leven en overvloed hebben volgens mij maar heel weinig te maken met uiterlijkheden en bezittingen. Het is iets dat van binnen zit en dan van binnenuit naar buiten komt! Uiteindelijk wordt dat de basishouding van hoe je in de wereld staat: Ik leef!!!
Dan mag je 's morgens je ogen opendoen en verwonderd zijn dat het zomaar weer dag is geworden! Je hebt er niets voor gedaan en je krijgt zomaar het daglicht cadeau! Dat klinkt al heel anders dan: "Was ik maar vroeger naar bed gegaan gister..."
Dan kun je genieten van andermans talenten, omdat je weet dat die van jou even waardevol zijn! Dan hoef je je niet meer te vergelijken met anderen, maar mag jij gewoon zijn wie jij bent! Uniek, kostbaar, gewild, waardevol en van betekenis! Ja, echt, zelfs al ben je dan misschien niet perfect of superintelligent, of heb je te lange tenen of een bochel in je rug.

Leven vanuit de overvloed die Jezus wil geven maakt dankbaar. Bovendien wordt je dan een uitermate prettig mens om bij in de buurt te zijn of mee samen te werken. De ondertoon wordt positief en dat valt op!
Vandaag was ik voor het eerst sinds de operatie even op de basisschool en liep bij Damian de klas in om even mijn neus aan de juf te laten zien die zo meegeleefd heeft de afgelopen periode. Natuurlijk vroeg ze hoe het met me was. Ik vertelde dat ik weer kleine stukjes buiten de deur kom en dat ik langzaam maar zeker echt vooruit ga. "Alleen het eten wil nog niet echt lukken, maar ja... daardoor val ik wel lekker af!", voegde ik er aan toe.
"Tjonge, wat geef jij toch altijd een positieve draai aan dingen!", zei de juf met een lach op haar gezicht.
Volgens mij is dit leven en overvloed. Leven... met ups en downs, in gezondheid en ziekte, met mooie en moeilijke dagen. Overvloed... kijken naar wat je allemaal hebt in plaats van te mopperen over wat er (nog) niet is. Het resultaat was dat ik me dankbaar voelde, en dat de juf blij was met en om mij!

Hoe anders was het gesprek verlopen als ik op haar vraag: "Hoe is het nu met je?"had geantwoord: "Nou... het gaat allemaal zo langzaam, het is al twee weken geleden en ik heb nog steeds elke dag pijn. Het vloeibare eten komt mijn neus uit en ik heb er verdorie 15 minuten over gedaan om van huis naar school te lopen..." Voel je het verschil?

Het gaat mij er niet om dat je altijd maar moet doen alsof het goed gaat en je met een geforceerde happy-clappy-glimlach tegen iedereen roept hoe fijn het leven (met de Heer, of zonder wellicht) is. Ook ik ken mijn dips en moeilijke emoties. Momenten waarop ik me weer focus op "niet genoeg" in plaats van "leven en overvloed". Dat geeft niet, soms is het leven ook moeilijk of het pad door het leven onbegaanbaar. Wees eerlijk en echt, wees jezelf, uniek, authentiek, tevreden... dan zal het leven een stuk overvloediger worden en heb je meer dan genoeg!



1 opmerking:

  1. Ik hou van Brene Brown!
    En nog meer van Gods waarheid dat er altijd genoeg zal zijn,
    omdat in Jezus wat we nodig hebben voorzien zal worden.
    Nu nog een beetje meer geduld en groeitijd nodig aan onze kant :)

    BeantwoordenVerwijderen