dinsdag 30 mei 2017

Deze fiets is OK

Verkeersexamen

Vandaag was het praktische verkeersexamen van groep 7. Een paar weken geleden haalde Damian zijn theoretische toets en vandaag mocht hij op een vastgestelde route door ons dorp laten zien hoe veilig hij zich in het verkeer begeeft. Maar voor vertrek werd eerst zijn stalen ros aan een keuring van oom agent onderworpen. Want je kunt heel veilig rijden, maar als je vervoermiddel niet in orde is, ben je alsnog een gevaar op de weg! 
 

Essentiële onderdelen

Alweer heel wat jaar geleden deed één van onze pleegdochters datzelfde verkeersexamen. Haar fiets was een afgerost, verroest geval dat op het eerste gezicht rijp was voor de schroothoop. Maar toch, vol trots kwam ze thuis met op haar fiets de felbegeerde sticker: ‘Deze fiets is OK’. 
Alle essentiële onderdelen zaten er op. En dat zijn er niet weinig. 
 
1 Het stuur zit goed vast. 
2 De bel is goed te horen. 
3 De handvatten zitten goed vast aan het stuur en zijn heel. 
4 De rem werkt goed. Uitsluitend handremmen? Dan moeten beide remmen goed werken. 
5 Indien van toepassing: de remblokjes zijn niet versleten. 
6 De voorband is heel en heeft voldoende profiel. 
7 De achterband is heel en heeft voldoende profiel. 
8 De spaken in beide wielen zitten goed vast. 
9 De trappers zijn voldoende stroef. 
10 Het zadel zit goed vast. 
11 Je kunt met beide voeten (tenen) net de grond raken als je op het zadel zit. 
12 De ketting is goed afgesteld; niet te slap, niet te strak. 
13 Er zit een rode reflector aan de achterkant van de fiets of geïntegreerd in het achterlicht. 
14 Er zitten ten minste twee witte of gele reflectoren aan de wielen of de banden hebben cirkelvormige reflectie. 
15 Beide trappers hebben twee gele reflectoren. 
16 De koplamp werkt goed, straalt recht naar voren en geeft wit of geel licht. 
17 Het achterlicht werkt goed, straalt naar achteren en geeft rood licht. 
18 Indien van toepassing: de dynamo werkt goed, ook bij nat weer. 
19 Bedrading is goed vastgezet of weggewerkt in het frame. 
20 Er zit een witte reflector aan de voorkant van de fiets of geïntegreerd in de koplamp.
 

Hoe OK ben jij?

Ik heb er regelmatig last van dat ik niet zo tevreden ben met mezelf. Ik vergelijk mezelf met anderen en zie dan vooral de dingen waar ik minder goed in ben of die minder mooi zijn aan mij. Ik kraak mezelf af, twijfel aan wie ik ben en wat ik kan en wil me het liefst terugtrekken in een hoekje waar niemand me ziet en niemand last van me heeft. Want zo voelt het dan, alsof ik tot last ben voor de mensen om me heen. Rijp voor de schroothoop.
Herken je dat? Hoe OK vind jij jezelf? Kun je jezelf accepteren met alles erop en eraan? Met je mooie en leuke kanten én met je onhebbelijkheden en gebreken? Of ben je voortdurend een betere versie van jezelf aan het showen terwijl je je van binnen onzeker en eenzaam voelt? 
 

Jij bent meer dan OK!

Elke keer als ik die sticker zie ‘Deze fiets is OK’ denk ik bij mezelf: Dat is hoe God naar mij kijkt! Hij heeft mij gemaakt en Hij heeft alle essentiële onderdelen toegevoegd. Weet je wat er staat over God toen Hij de mensen gemaakt had? God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was.’ (Genesis 1:31)
 
Zeer goed! Meer dan OK! In Psalm 8 staat het ook zo prachtig opgeschreven: ‘Wat is toch de mens dat U om hem geeft, wat betekent hij dat U voor hem zorgt? U hebt hem weinig minder dan een god gemaakt, hem met glorie en eer gekroond.’ (Psalm 8:5-6)
 
Misschien heb je inmiddels allerlei deuken en butsen opgelopen aan het leven. Is er roest ontstaan en zijn er krassen op de lak gekomen. Helpt een flinke poetsbeurt niet meer om er nog iets van te maken. Geen probleem! Jij bent OK! God kijkt naar jou en zegt: Wow, wij lijken op elkaar, jij bent mijn dochter, mijn zoon. 
 
Hij kijkt niet naar de buitenkant, maar Hij kijkt of alle essentiële onderdelen nog werken. En zo niet, dan wil Hij ze repareren! Hij schrijft je niet af, en dat hoef je dus zelf ook niet te doen. Hij wil dat je leeft en dat je een reflector bent van Zijn karakter! Een vervoermiddel van Zijn genade en Zijn onvoorwaardelijke liefde. Jij bent meer dan OK!

3 opmerkingen: