dinsdag 4 augustus 2015

Mijn... Bijbeltekst (4)

Een dagje overgeslagen omdat ik nu ik met twee kids, zonder man, op vakantie ben ik gewoon geen tijd heb om me even te concentreren op het schrijven. Maar nu kan het even, dus bij deze: Mijn Bijbeltekst voor vandaag...

"Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven." (Prediker 9:9)

Mochten er mensen meelezen die nog altijd in de veronderstelling zijn dat de Bijbel een zwaar en moeilijk verteerbaar boek is... geloof mij, er staan ook hele leuke, wijze, verrassende en inspirerende dingen in!
Het boek Prediker is wel één van mijn favoriete Bijbelboeken. Ik houd van de manier waarop de schrijver een beschouwing geeft over het leven en daaruit allerlei conclusies trekt. Ook uit dit boek kun je een aantal hele "zware" teksten halen, maar het is maar waar je de nadruk op legt.
Voor mij springen de teksten over genieten er steeds weer uit.
Geniet op alle dagen van je leven die God je heeft gegeven!
Een opdracht. Zo staat het er. Genieten als beloning, als cadeau dat God geeft om dit soms pittige leven vol te houden.
Genieten mag! Genieten moet!

Ik schreef het al eerder in een ander stukje. Genieten heeft te maken met dankbaarheid. Met naar hoe je in het leven staat en waar je naar kijkt. Kijk je naar wat er goed ging vandaag, of kijk je naar die dingen die anders hadden gemoeten of waar je niet aan toe bent gekomen? Focus je je op alle problemen waar je hoofd vandaag vol mee was, of denk je terug aan die leuke ontmoeting die je zomaar in de supermarkt had? Ga zo maar door...
Ik zeg vaak: geniet van de kleine dingen! De grote dingen zijn zo vaak complex met haken en ogen en mitsen en maren. Maar het geluk zit 'm in de kleine, dagelijkse dingen.

Ik heb genoten vandaag. Niet omdat alles goed ging of omdat ik op vakantie ben. Genoten van de kleine momenten:
- Mijn koffie die ik met hulp van een keukenrolpapiertje toch kon zetten :)
- Allerlei vogels en eenden op ons terras die we natuurlijk lokten met broodkruimels.
- De zon die weer ging schijnen na een hele ochtend regen.
- De heerlijke boslucht.
- Een konijntje dat door het gras huppelde.
- De opmerkingen van mijn puberpleegdochter.
- Van een afstandje bekijken hoe Damian volledig in zijn eigen gespeelde verhaal opging.

Ik kan een net zo lange rij maken van dingen die vandaag lastig waren of waar ik me aan irriteerde. Maar ik doe het niet. Ik kies ervoor me te focussen op de dingen die een lach op mijn gezicht brengen.
Je zou maar Damian naar bed aan het brengen zijn en lekker aan het voorlezen, terwijl er opeens op het raam gebonkt wordt. Doe je het gordijn open staat Sabrina daar met een groot vel papier met daarop "HAAI"! Damian de slappe lach, ik de draad van het verhaal kwijt. Gemaand tot rust en vrede waarna er wederom een bonk op het raam volgt en Sabrina daar weer staat met een vel: "DOEI"... Op zulke momenten weet je weer waar je het allemaal voor doet.

Geniet op elke dag! Misschien is het vandaag niet gelukt... begin er dan morgen gewoon mee! Het geldt voor elke dag die God je geeft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten