woensdag 19 juli 2017

Vakantie soap (3) Anders dan anders

Vakantieritme

Het is nog stil in huisje nummer 72. Kwart voor acht... het kan slechter. Thuis is Damian meestal al voor half 7 wakker, echt wakker. Maar op vakantie hebben we een ander ritme. Sommige mensen hebben geen ritme op vakantie. Wij wel. De kinderen hebben dat nodig om enigszins in hun goede doen te blijven. En, toegegeven, ik vind het zelf ook prettig. 
 
De jongens gaan laat naar bed, waar we thuis een zeer strakke bedtijd (die niet ter discussie staat) hanteren, en slapen dus ook langer uit. Naarmate ze vermoeider raken staan ze later op. Heerlijk voor mij, dan begint mijn dag ook iets later. 
 
We hebben nog wel meer ritmes in de vakantie. Drie maaltijden, ‘s morgens lekker rustig lezen of computeren / play station, ‘s middags zwemmen (een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd) en ‘s avonds tijd voor bad/sauna en gezelligheid of spelletjes. 
 

Op vakantie mag dat!

De eerste dag van de vakantie maakte ik een opmerking waar de jongens dankbaar gebruik van maken. Ik zei op een gegeven moment: ‘Op vakantie doe je dingen die je thuis niet doet!’ Nou, die heb ik vandaag al diverse keren gehoord... Hij wordt om mijn oren geslingerd als iemand kaas én jam tegelijk op brood wil, als de jongens iets willen kijken op tv terwijl ik vind dat de tvtijd er echt op zit, als ze in hun zwembroek naar huis willen in plaats van aan te kleden, als ze in het bubbelbad willen mét sop, als ze op het dakje willen klimmen om een shuttle eraf te halen, als ze het verschrikkelijke boerspelletje met fruit aan tafel doen (en ik natuurlijk steeds te laat ben en dus de klappen opvang)...
 
Ach, wat maakt het uit... ik vind mezelf eigenlijk wel slim. Want ik heb het goed afgebakend: ‘Op vakantie mag dat!’ Straks zijn we weer thuis, en dan zijn we niet meer op vakantie. Ik moet het goed zeggen, want ik word gevangen op mijn woorden. Wat ik niet moet zeggen is: ‘Als het vakantie is mag dat!’ Want dat is een veel te ruim begrip! 
 

Anders dan anders

Ik heb zelf ook een ander ritme in mijn dag. Waar ik normaal gesproken veel facebook, werk en van die geestdodende spelletjes doe, start ik nu de dag met een een stuk lezen. Ik begin met het evangelie van Lucas (en heb de afgelopen dagen dus een beetje in kerstsfeer gezeten), en daarna pak ik een boek van mijn stapel. Gebroken Wilskracht is uit, en nu ben ik bezig in een boek van Mitch Albom. Eén van mijn favoriete schrijvers. ‘Mijn dinsdagen met Morrie’, van dezelfde auteur staat op mijn top tien van boeken. En nu lees ik ‘Heb vertrouwen’. 
 
Een mooie zin waar ik vanmorgen even over nagedacht heb was deze: ‘En zoals met het geloof zo vaak gaat, dacht ik dat me werd gevraagd iemand een dienst te bewijzen, terwijl me eigenlijk juist een gunst werd verleend.’
 
Als ik genoeg voeding voor m’n brein heb gehad en lekker ben weggezakt in het verhaal van iemand anders, pak ik een puzzelboekje en doe ik onzinnige puzzels. Af en toe een prijspuzzel en dan fantaseer ik dat ik de hoofdprijs win en wat ik ermee ga doen. Vakantie is tenslotte toch een beetje leven in de onwerkelijkheid, dus daar past dat wel bij. 
 

Visite

Vandaag zijn Pauline en Sara gekomen. Gezellig! Na het vertrek van JW gister, is het fijn om iemand te hebben om gezellig mee te kletsen. De jongens genieten er ook van. Gezelligheid alom. En, Pauline had badschuim bij zich, dus het bubbelbad werd vanavond dankbaar gebruikt! Zwitsal schuimt stukken beter dan badolie! 
 
Terwijl Pauline Sara in bed legt, geniet Damian van zijn schuimbad, speelt Mike een spelletje op de computer en bouwt Gijs een meesterwerk op Minecraft.
En ik? Ik schrijf mijn vakantie soap. Dat doe ik alleen op vakantie! 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten