vrijdag 3 februari 2017

Samen ?!

Schokkende feiten

‘10 procent van alle kinderen in Nederland is buitenechtelijk verwekt (dat gaat dus om 1,6 miljoen Nederlanders). In zo’n 25-31 procent van de (onderzochte) stellen wordt vreemd gegaan. Eén op de drie leden van datingsites hebben al een relatie.’ 
 
We zitten met een groep van ruim 15 therapeuten bij de training die we krijgen van Ferdinand Bijzet over het programma SAMEN, een programma voor stellen die te maken hebben gekregen met een relatiebreuk. Netjes gezegd, in de volksmond ook wel overspel of vreemdgaan genoemd. Dan weten we meteen waar we het over hebben. En, helaas maar waar, waarschijnlijk heb jij als lezer van deze blog nu ook al een stel in je hoofd waar dat bij gespeeld heeft, of nu speelt, of... of misschien nog veel dichterbij, zit je zelf middenin zo’n situatie op dit moment. 
 
Ik laat de cijfers even tot me doordringen en in mijn gedachten gaan een heel aantal stellen voorbij die ik ken uit mijn praktijk, maar ook bevriende stellen, kennissen, familieleden, die allemaal met deze situatie te maken hebben (gehad). 
 

Oordeel of hulp

Het zal je maar gebeuren dat je ontdekt dat de vrouw met wie je al 15 jaar samen bent achter je rug om een affaire heeft met een collega. Dat je man met wie je lief en leed hebt gedeeld al jarenlang intiem is met uitgerekend jouw vriendin. Misschien heb je al een tijdlang het gevoel dat er iets niet klopt, is er afstand tussen jullie gekomen of leven jullie meer als broer en zus dan als man en vrouw in één huis, maar dat dit speelde... 
 
‘Een trauma’, zo noemde Ferdinand het vandaag. Ik denk dat hij gelijk heeft. De wereld stort in, de tijd staat stil en de bodem van je bestaan lijkt onder je voeten weg te brokkelen. Vertrouwen is wantrouwen geworden, liefde slaat om naar woede of misschien wel haat en je staat bij de brokstukken van je relatie. 
 
Wat nu? De mensen om je heen staan waarschijnlijk al klaar met hun oordeel en goedbedoelde adviezen en tips. Ga bij haar weg! Dump die klootzak! Ze is je niet waard! Zet ‘m het huis uit met al z’n spullen! Je eigen gevoelens zullen alle kanten opgaan of misschien ook niet en voel je niets omdat de schok te groot is. Komt dit ooit goed? Kan dat? 
 
Ik zal maar eerlijk zeggen dat ik ook lang bij de groep mensen heb gehoord die hun oordeel en mening al klaar had. Als iemand vreemdgaat moet ie daar ook maar voor boeten en is het logisch dat de relatie over is. Maar met hoe meer stellen ik te maken krijg die dit meemaken, hoe meer ik ga begrijpen van relaties maar ook van de persoonlijke behoeften, verlangens, tekortkomingen, pijnlijke plekken en verwondingen waar mensen mee worstelen, hoe milder ik ben geworden. Veroordelen is makkelijk, te makkelijk. En wat ik daarmee doe is iemand aan zijn lot overlaten. Toen Ferdinand zijn programma SAMEN lanceerde, en ik hoorde hoe hij al jarenlang met stellen gewerkt had die zich door het trauma van vreemdgaan geworsteld hadden, (het merendeel) mét goed resultaat, werd ik enthousiast en hoopvol. 
 

SAMEN

Het programma SAMEN is een online hulpverleningsprogramma die stellen die met vreemdgaan (in de breedste zin van het woord) te maken hebben gekregen helpt om stap voor stap te gaan werken aan herstel van de relatie. In 5 modules (Stilstaan, Amputeren, Meeleven, Evalueren, Naweeën) die stellen gewoon thuis kunnen doorwerken wordt ingegaan op thema’s als: Wat vertel je wel/niet, contact verbreken, vertrouwen, vergeving, boosheid, kinderen, hoe verder, wantrouwen, je relatie weer opbouwen, patronen in je relatie etc. 
 
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar dat is het niet. Het is mogelijk om na vreemdgaan tot herstel van je relatie te komen. Het is mogelijk, maar niet makkelijk! Het is een lange, pijnlijke, verdrietige en heftige weg waarin zowel degene die vreemdgegaan is, als degene die bedrogen is stappen mag gaan zetten die tot herstel gaan leiden. Kan dat echt? Ja! Dat kan! Ik weet dat, omdat ik van dichtbij gezien heb dat het mogelijk is als je er allebei voor wilt kiezen en aan wilt werken. Dat is de voorwaarde! 
 
Sommige stellen zullen in staat zijn om er samen uit te komen, misschien zelfs wel zonder zo’n programma. Vaak lukt dat niet. Logisch ook, want wat er gebeurd is is ingrijpend. Emoties lopen hoog op, verwijten klinken over en weer waarop de ander weer in de verdediging schiet, er zijn duizend vragen waar misschien nooit een passend antwoord op komt en dan is er nog de vraag hoe het ooit zover heeft kunnen komen tussen jullie. Dat je daar samen niet uitkomt, lijkt mij begrijpelijk. Niets om je voor te schamen, gewoon een goede reden om hulp te zoeken. 
 

Open wond

De afgelopen maand heb ik kennis gemaakt met het programma SAMEN. Ik ben onder de indruk van de zorgvuldige, liefdevolle maar ook confronterende, eerlijke aanpak. In iedere les (een module bestaat uit meerdere lessen) worden beide partners aan het werk gezet rondom het betreffende thema. Ik heb er hoop door gekregen, omdat ik geloof in herstel als er openheid komt en mensen zich eerlijk naar elkaar durven gaan uitspreken. 
 
Er is een enorme wond geslagen in jullie relatie. Snel hechten heeft geen zin. Eerst moet de troep eruit. Ik heb ooit een grote open wond gehad na een operatie. Het geval was gehecht maar gaan ontsteken en de arts besloot de hechtingen te verwijderen zodat het lichaam het vuil eruit kon werken. Het was een pijnlijk en tijdrovend proces. Het leek wel of er maar troep uit bleef komen! Het enige dat ik kon doen was de wond schoonspoelen en rust geven. Langzaam maar zeker stopte de ontsteking, kwam er alleen nog maar vocht uit de wond en na verloop van maanden (!!!) begon de wond van binnenuit dicht te groeien. Elke week moest ik voor wondcontrole naar het ziekenhuis en als het te snel ging, stipte de verpleegkundige de wond aan om groei van wild vlees te voorkomen. Ook pijnlijk, maar noodzakelijk om een nieuwe operatie te voorkomen. Als ik nu kijk naar die wond van toen, is er nog slechts een litteken zichtbaar. Af en toe speelt dat op en is het even pijnlijk, maar meestal denk ik er niet eens aan. 
 

Samen!

Zit jij met je partner in zo’n pijnlijke situatie? Zoek hulp! Op mijn website kun je meer vinden over het programma SAMEN, maar ook ben je hartelijk welkom in mijn praktijk om kennis te maken en informatie te krijgen. Ik kan jullie situatie niet veranderen, jullie problemen niet oplossen, maar samen kunnen we op pad gaan richting herstel. Gesprekken kunnen het werk dat jullie thuis verzetten als je aan de slag gaat met SAMEN ondersteunen. Je hoeft het niet alleen te doen! 
 
Woon je niet in mijn regio en zoek je hulp, kijk dan op de website van Relatie Herstel, of informeer bij mij, dan verwijs ik je door naar een collega die ook met SAMEN werkt). 
 
Ik ben hoopvol, ook voor jullie. Samen met jullie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten