zondag 18 december 2016

Boekpresentatie

Presentatie Adem in Adem uit

Gisteravond was het zover... de presentatie van mijn boek. In de sfeervolle Remonstrantse kerk kwamen familie, vrienden, buren, studiegenoten, gemeenteleden, kennissen binnendruppelen. Gezelligheid alom, weerzien van mensen die we al jaren niet gezien hadden, of zelfs nog nooit ontmoet, maar via facebook verbonden geraakt. Onder het genot van een kop koffie of thee, met een heerlijk cupcakeje startte de avond.

Lia

Mijn speciale gast voor deze avond was Lia. Ik zal een klein stukje uit mijn toespraak weergeven zodat jullie nog een klein beetje kunnen meegenieten:
Bijzonder welkom aan Lia en Aat. Daarmee kom ik meteen bij waar het vanavond allemaal om draait: Adem in Adem uit…. ‘Wil je het boek aan iemand opdragen?’ vroeg Theo (de uitgever) tijdens één van onze appjes op een avond. Daar had ik nog niet eerder bij nagedacht maar in de loop van de weken begon er iets te kriebelen. Ja, ik wilde mijn boek opdragen aan iemand. En niet zomaar aan iemand. Voor alles is een tijd. Er is een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen. De tijd om te rouwen, daar heb ik de afgelopen twee jaar vaak bij stilgestaan met Lia. (Ja Lia, ik weet dat je niet graag in het middelpunt staat… maar vanavond mag dat best een keer). 

Ik denk dat wij ons er geen voorstelling van kunnen maken hoe het is als langzaam maar zeker al je lichaamsfuncties het laten afweten. Lia kan je erover vertellen. De MS, waar zij al meer dan 20 jaar aan lijdt, heeft in de loop van de jaren al haar bewegingsvrijheid en zelfstandigheid afgenomen. Met als dieptepunt, nu zo’n twee jaar geleden, dat ze ook haar handen niet meer kan gebruiken. Niet even je neus kunnen snuiten, of kriebelen op je hoofd als je jeuk hebt. Je rolstoel niet kunnen bedienen, de telefoon niet meer opnemen. De televisie of een cd niet kunnen aanzetten. Geen kerstkaartje meer kunnen schrijven. Je kleinkind niet meer kunnen oppakken en knuffelen. Geen aai over de wang van je geliefde echtgenoot of zijn hand vastpakken. Zelfs… de bladzijden van je boek niet meer kunnen omslaan…


Maar ondanks dat aftakelende lichaam, ondanks de steeds toenemende afhankelijkheid van anderen, bleef het geloof in God. Jouw houvast, mijn houvast. Wat hebben we vaak gesproken met elkaar Lia over de vragen en twijfels waar we tegenaan lopen. Waarom stopte God de ziekte niet? Waarom ook je handen? Hoe lang nog? Wat zal er nog meer gebeuren? We weten het niet. Maar één ding weet ik wel, en jij ook Lia, er komt een dag dat ook jij weer kan dansen!!!

Ik draag mijn boek aan jou op. Het eerste exemplaar lieve Lia is voor jou! En omdat ik weet dat een boek lezen er voor jou niet in zit, heb ik het voor je voorgelezen en krijg je m’n boek op deze toepasselijke vlinder-stick mee. 

Lia, Adem in en laat je vullen met frisse lucht, nieuwe energie, hoop en de liefde van God. Adem uit en blaas de pijn en de zware kanten van het leven weg zodat er weer ruimte ontstaat in je binnenste. Het beste komt nog! Er komt een dag dat ook jij weer kunt dansen! 

Verrassingen

Na mijn toespraak volgde er een speech van Theo, de uitgever. Wat is het een feest geweest om de afgelopen maanden met hem samen te werken! Wat hebben we plezier gehad en wat ben ik trots op het eindresultaat, dit prachtige boek! Theo liet het niet alleen bij woorden, maar ik kreeg een bijzonder cadeau. De boom die voor op het boek staat als schilderij!



De boom met alle seizoenen erin. Net als in ons leven alle seizoenen voorbij trekken. Een boom vol leven ook, want als je van dichtbij kijkt zit er een scala aan vlinders, vogels, bloemen, eekhoorns etc. in.
Tijd voor een toast, dacht ik... maar Theo bleek een aantal verrassingen in petto te hebben. 

Mijn lieve echtgenoot had een speech voorbereid! Wow, wat gaaf was dat! Ik was verbluft... ik wist van niks en ik weet dat Jan Willem daar echt niet van houdt. Wat supercool dat hij dit op deze avond doet. 

Maar dat was nog niet alles. Henry, die al zoveel jaren bij ons betrokken is en die mijn herstel van dichtbij heeft meegemaakt en samen met Trudie zo oneindig veel voor mij gedaan heeft had ook een speech! Wat indrukwekkend... Even terugkijken naar waar het ooit begonnen was, hoe diep heb ik gezeten... wat een wonder is vandaag! 

En nog was het niet klaar. Geheel onverwacht, blijkbaar ook pas op de dag zelf bedacht, kwam ook Reijer, een geweldige vriend, nog het podium op. Nog meer woorden... wow, wat kostbaar is vriendschap!

Ontmoeting

Dan toch eindelijk de toast! Op het leven! Er volgt een gezellige tijd waarin mensen elkaar ontmoeten en ik in heel veel boeken iets mag schrijven. Ik ben blij en dankbaar. Al deze mensen hebben op de één of andere manier een link met mij. Ergens is er een verbondenheid ontstaan, een vriendschap, een gedeeld leed of een gemeenschappelijke interesse. Ik heb mooie gesprekken en geniet met volle teugen! Wat een avond, wat een avontuur! 

Voldaan, tevreden, volledig overprikkeld en onder de indruk rijden we om een uur of half 11 naar huis. Dankbaar voor zoveel moois op één avond! Dankbaar voor Gods cadeau aan mij, dat ik schrijven kan, en vol verwachting uitkijkend naar wat de komende weken en maanden gaan brengen als het boek gelezen wordt!

Adem in Adem uit

Wil je het boek bestellen? Dat kan! Je mag het bij mij thuis ophalen (stuur even een PB), of je kunt het bestellen bij: www.tripleboeken.nl 

€ 19,95
288 pagina’s
Geschikt voor het gebruik in (kleine) groepen door de vragen die in ieder hoofdstuk staan.

3 opmerkingen: