dinsdag 27 oktober 2015

Lezen wat er niet staat...

Afgelopen zondag deed de spreker in de kerkdienst een merkwaardige oproep. Hij daagde ons uit om als we in de Bijbel lezen, niet alleen te lezen wat er staat, maar ook eens na te denken over “wat er NIET staat”.
Zijn opmerking bleef hangen en toen ik gister na een dag vol gesprekken thuis kwam en eventjes mijn Facebook checkte dacht ik er opeens weer aan.
Iemand had op haar tijdlijn dit plaatje gedeeld:

Een bekende tekst uit Jesaja 43:
 “Wanneer gij door het water trekt, ben Ik met u; 
gaat gij door rivieren, zij zullen u niet wegspoelen;
als gij door het vuur gaat, zult gij niet verteren en zal de vlam u niet verbranden.
Want Ik, de Here, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser”

Ik las de tekst, en de woorden die erom heen geschreven waren en toen kwamen de woorden van de spreker terug in mijn gedachten: “Lees ook eens wat er niet staat!” Ik werd meteen enthousiast!
Ik had een dag achter de rug met veel gesprekken met mensen die mijn praktijk bezoeken en was aan het eind van de dag nog even langs iemand gegaan die ik thuis bezoek omdat zij door haar vergevorderde ziekte niet naar mij toe kan komen. Ik had verhalen gehoord over moeite, lijden, onrecht, problemen in relaties, eenzaamheid en verlies. In al die verhalen probeer ik mee te voelen, een stukje mee te dragen en er even voor iemand te zijn die het op zo’n moment zwaar heeft in zijn of haar leven. Ik probeer te bemoedigen en hoop te geven zodat iemand daarna weer iets lichter zijn weg kan vervolgen.
Maar soms zijn ook bij mij de woorden op, snap ik het ook niet, en wilde ik wel dat ik meer kon doen of meer antwoorden of handvatten kon geven.
Dan begrijp ik ook niet dat God een ziekte geen halt toe roept, dat iemand miskraam op miskraam krijgt, dat iemand die nota bene zich inzet voor goede dingen beperkt wordt door pijn, dat iemand zo zwaar psychisch moet lijden en er geen uitweg lijkt... en noem maar op...

Lees ook eens wat er niet staat... de tekst uit Jesaja leek opeens het antwoord te zijn op alle gesprekken van die dag. Op alle vragen en twijfels die, al pratend, door mijn hoofd waren geschoten. Ik zal je zeggen wat ik las, hopend dat het jou, die dit leest, ook verder zal helpen.

“Ik beloof je niet dat je nooit door het water hoeft te trekken, of dat het slechts een plasje is waar je doorheen hoeft. Misschien komt het water zelfs wel eens tot aan je lippen en ben je in doodsnood! Ik beloof niet dat de kolkende rivierstroom van het leven niet aan je zullen trekken. Er zal immens veel op je afkomen en aan alle kanten zal er aan je getrokken en geduwd worden in de hoop dat je zult omvallen en op zult geven. Ik beloof niet dat je nooit voor hete vuren zult komen te staan. Je zult soms het gevoel hebben dat je verteerd wordt. Door wat mensen je aandoen of zeggen. Door onrecht dat je meemaakt.
Maar...  Wanneer jij door het water trekt, ben Ik met je;  ga je door rivieren, zij zullen je niet wegspoelen; als je door het vuur gaat (of voor het vuur staat), zul je niet verteren en zal de vlam je niet verbranden. Want Ik, de Here, ben jouw God, de Heilige Israëls, jouw Verlosser”

Wow!!! Dát is wat ik geloof!!! Ik ben  helemaal enthousiast... wat ik ook mee maak, waar ik in terecht kom, wat er gebeurt is of nog gebeuren zal... God, mijn God, is bij mij! Opeens begon het te borrelen van blijdschap in mijn hart. Want dit staat er niet alleen voor mij, maar ook voor al die anderen die ik tegenkom op mijn weg.
Vanmorgen was ik een ochtend alleen thuis. Ik heb mijn gitaar gepakt en mijn oude muziek van heel wat jaar geleden en heb gezongen. Liederen over Gods trouw die gister vandaag en morgen steeds hetzelfde is. De omstandigheden kunnen veranderen. De wereld kan in brand staan, jouw wereld kan in brand staan, maar God is dezelfde! Toen, toen Jesaja die woorden opschreef, nu, vandaag midden in de storm van het leven, en morgen, als onbekende dingen op ons wachten. Wat een troost, wat een zekerheid!

Lezen wat er niet staat... lezen tussen de regels. Ik ga het vaker doen en ik zal het delen met jullie. Als jullie iets lezen wat ik niet zie... laat het mij dan weten! Zo houden we elkaar op de been op weg naar die dag dat alles goed zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten