vrijdag 16 oktober 2015

Wees gastvrij!


200 vluchtelingen naar Waddinxveen... vanavond nog! 
Zomaar een berichtje op facebook dat langs komt als ik net terug kom van een bezoekje aan de kerstshow van de Intratuin vanavond. Vrijwilligers en spullen nodig...  Opeens komt de nood waar de media de laatste weken bol van staan heel dichtbij, een paar honderd meter van ons huis vandaan.

Vanmiddag maakte ik de wekelijkse nieuwsbrief voor onze kerk. Ik vind het leuk om naast alle nieuwtjes, lief en leed ook iets mee te geven om over na te denken. Een uitspraak, gedichtje, of een Bijbeltekst. Meestal kom ik wel iets tegen in de loop van de week dat ik kan gebruiken. Nu had ik niet iets specifieks en dus zat ik een beetje na te denken. In mijn gedachten kwam het woord “gastvrijheid”. Even gezocht en al snel had ik de tekst gevonden die ik zou gebruiken voor de nieuwsbrief van deze week. Niet wetend wat er later vandaag zou gebeuren.

“Vrienden, blijf van elkaar houden. En vergeet niet om mensen met open armen te ontvangen...”
Of zoals een andere vertaling zegt: “ Houd de onderlinge liefde in stand en houd de gastvrijheid in ere...”
(Hebreeën 13: 1,2)

Vanavond na het eten ga ik even met twee van onze pleegkids naar de Intratuin. Even een beetje in de kerstsfeer komen, kijken wat ze er dit jaar weer van gemaakt hebben, gewoon gezellig met elkaar op stap. We kijken onze ogen uit, kopen niet echt veel, want daar is het nog een beetje te vroeg voor en gaan met nog een lekkere zak stroopwafels die we bij de kassa tegenkomen weer naar huis. Ons grote huis waar de kachel brandt, de kasten gevuld zijn met eten en drinken, met luxe producten en apparaten. Waar iedereen een eigen kamer heeft, waar twee badkamers zijn, een grote bank om op neer te ploffen om vervolgens met een kop verse koffie naar een best wel groot tv-scherm te kunnen kijken.

Jan Willem zegt bij thuiskomst dat er een mailtje in mijn inbox zit. Er komen vluchtelingen naar Waddinxveen, 200 en vanavond al, en de gemeente heeft o.a. aan de kerken gevraagd te helpen. De snelste manier voor van communiceren voor onze gemeente is het rondsturen van een nieuwsbrief. En dat is mijn taak! Even snel wat mailtjes over en weer en dan ligt de oproep om spullen en vrijwilligers in de mailbox van onze kerkbezoekers.

Ik kan me niet inzetten als vrijwilliger. Dat laten mijn gezin en m’n werkzaamheden me niet toe de komende dagen, maar spullen heb ik wel. Met een paar tassen en vuilniszakken ga ik naar boven en ga door de kasten en de kamers heen. Wat een overvloed hebben we toch. Extra dekbedden, extra kussens, dekens, handdoeken, een megavoorraad aan toiletspullen, dekbedhoezen... ik schaam me eigenlijk een beetje. Ik verzamel de spullen en Jan Willem brengt alles samen met één van de jongens naar het gemeentehuis.

Ik breng de jongste naar bed en ga daarna lekker op de bank zitten. Tot mijn grote verbazing en afschuw gaan de eerste negatieve berichten en commentaren op de komst van de vluchtelingen alweer over de social media. Facebook, twitter... er wordt van alles geroepen. Waarom? Wat hebben deze mensen ons misdaan? Wat als wij in die situatie zouden zitten? Als we alles achter zouden moeten laten en op de vlucht zouden moeten?

Ik zie het als een verplichting om vluchtelingen gastvrij, zo gastvrij mogelijk te onthalen, er voor hen te zijn en voor hen te zorgen totdat ze zelf weer verder kunnen. “Houd de gastvrijheid in ere...” Ja, ik weet het, het zijn oude woorden uit een boek dat lang niet iedereen meer op nummer 1 heeft staan. Toch geloof ik dat deze woorden vandaag nog steeds actueel zijn.

En wat nou als het langer duurt dan een paar dagen? Wat als er wellicht op een andere plek in Waddinxveen, langduriger opvang komt? Misschien zelfs wel een nieuw AZC?  Dan zeg ik: Een mooie taak, inwoners van Waddinxveen! Gelovig of niet... laten we deze mensen niet op voorhand veroordelen en afschrijven, maar laten we luisteren naar hun verhalen en delen van onze overvloed! Stop met het napraten van allerlei geruchten en stop met het verspreiden van onrust en angst. Laten we met elkaar de schouders eronder zetten.
Wees gastvrij!!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten