woensdag 12 augustus 2015

Zwembad en zelfbeeld...

Zo, na tien dagen een Bijbeltekst, ga ik nu even los over mijn vakantie tot nu toe.
We zijn in Center Parcs, Heijderbos om precies te zijn. Nu is dat voor de gemiddelde Nederlander vast één van de vele vakantiemogelijkheden, maar bij mij is Center Parcs absoluut gekoppeld aan mijn pubertijd. De parken waren toen net geopend en mijn ouders, die werkelijk waar nooit op vakantie gingen, hadden het opeens ontdekt: Center Parcs was het. 's Morgens broodjes aan de deur laten hangen, kinderen het zwembad in, traditiegetrouw midgetgolfen en bowlen en natuurlijk het park verkennen en rondhangen op de Plaza in de winkeltjes. We gingen ieder park af, en toen ik verkering kreeg met Jan Willem ging hij mee.
Ook naar het Heijderbos. Ik schat in dat we een jaar of 21 geleden hier ook waren.
Toen nog zo'n lekker verliefd, klef stelletje, die je nu overigens ook in het zwembad ziet. Hoewel ik me bij het zien van het zoveelste tongzoenende paar wel afvroeg of wij toen ook dachten dat niemand het verder in de gaten zou hebben dat we elkaar innig kusten... Van die 18/23-jarigen die helemaal in elkaar opgaan en volgens mij denken dat de rest van het zwembad leeg is of dat iedereen zijn hoofd wel even een beetje bijdraait...

Nou goed, zo klef zijn we nu dan niet meer (misschien dat het me daarom ook opvalt). Center Parcs is voor Damian "iedere dag zwemmen". Ik haat zwemmen en zwembaden, maar in de vakantie is dat mijn offer. Ik zwem iedere dag. Tot groot plezier van Damian. Nu ben ik sinds onze aankomst hier op het park dus 9 keer in het zwembad geweest. Met nog 2 keer te gaan. Ruim over de helft, wat zeg ik... een te verwaarlozen aantal rest mij nog. En ik moet zeggen: ik heb een voordeel ontdekt aan het zwembad!
Het kan je zelfbeeld namelijk een enorme boost geven!
Vind je dat je te dikke billen hebt? Te platte borsten? Een te overhangende buik? X-benen? Een te bol hoofd? Geen gespierde benen of bovenarmen? Schoonheidsvlekken op de verkeerde plek? Denk je dat je obesitas hebt of anorexia? Kortom... ben je niet helemaal tevreden met jezelf? Boek een week Center Parcs en ga iedere dag naar het zwembad! Zwem, snorkel, ga van de glijbaan, wildwaterbaan, in het bubbelbad of de sauna, maar vooral: Kijk!!! Observeer!!! Pak een stoel, stel je verdekt op, beker koffie erbij of een ijsje en kijk uit je doppen... Overtuig jezelf dat het echt, echt waar, nog vele malen erger kan dan bij jou! Ik heb vrouwen gezien waar ik drie keer in pas, benen die volledig uit vorm zijn, met bubbelende vetranden, dijen die veel te dik zijn als je de billen erboven bekijkt, konten waarvan ik zeker weet dat als die in de wildwaterbaan op me komen, ik een verhoogd risico heb op een hersentrauma, buiken die volgens mijn tienerpleegdochter over de bovenbenen heen hangen en armen waarvan ik denk dat het al gewichtheffen op zich is als ze die in de lucht zouden steken tijdens een samenkomst of popconcert.
En de mannen doen er echt niet voor onder! Maar ik heb ook andere dingen gezien, waar ik echt niet jaloers op kan zijn. Vrouwen die zowat plat zijn van voren, gewoon niet ontwikkeld, of die echt ongezond mager zijn, geen grammetje vet op hun huid hebben en waarbij het badpak dan zo'n beetje om het lijf sliert.
Echt... het kan altijd erger!!! Het valt echt mee met ons! Ik ben overtuigd. Ik heb m'n ogen uitgekeken. De één is schaamteloos en heeft een bikini aan waar het vet aan alle kanten overheen bulpt, de ander verhult nog wat door een goed zittend badpak te dragen of een elegant badjurkje eroverheen aan te trekken. De jongens tussen de 15 en 25 dragen allemaal een short met daaronder een onderbroek van tenminste Bjorn Borg, waar je dan de rand precies nog van kan zien boven de zwembroek uit.  De meisjes van 15-25 hebben vrijwel allemaal een bikini, meestal in zwart-tinten, af en toe iets fluoriserends. Wat verder opvalt zijn de tatoeages. Ik heb er echt niks op tegen, begrijp me goed. Maar je kunt het ook overdrijven! Een naam, misschien een datum, iets met een kostbare herinnering... maar om nou je hele lijf onder te laten kalken met allerlei schilderijen, monsterachtige draken en vreemde tekens... ik vind 't zonde. Maar dat is persoonlijk... dat snap ik. Er loopt ook iemand rond met blauw haar. Natuurlijk snap ik dat best, iets met identiteitscrisis en smurfin...

Genoeg over alle uiterlijkheden... wat ook heel leuk is om te observeren is hoe kinderen en ouders met elkaar omgaan (en vice versa). Sommigen vegen letterlijk de vloer aan met hun ouders. Respect, gehoorzaamheid, iets van gezag... ho maar. De kinderen bepalen en de ouders sloffen er achter aan. Natuurlijk zie je ook de hele leuke en gezellige gezinnetjes (tenminste wat ik ervan zie in het zwembad...), soms met drie of vier generaties bij elkaar. Enig hoe ze met elkaar omgaan, gezellig zitten de kletsen of dollen in het water.
Het kan allemaal in Center Parcs. Tenslotte zitten wij er ook :) Ik geef toe, niet met ons gebruikelijke turbulente gezin, maar met een vrij aangepast gezelschap dat best normaal oogt...
Hoe zou de rest eigenlijk naar ons kijken??? Ik zeg je dit: het interesseert me werkelijk waar geen zier! Ik loop daar vrolijk rond, in een goed zittend badpak, met nog steeds een behoorlijk overgewicht, maar ongelofelijk tevreden met mezelf! En als ik even een momentje heb dat mijn lijf me niet aanstaat... dan kijk ik om me heen... dan is het zo over :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten