donderdag 7 september 2017

Second love...

Vreemdgaan

‘Flirten is niet alleen voor singles’. De nieuwe reclame van datingsite ‘Second Love’ die mensen met een relatie aanmoedigt om het avontuur ook eens buiten de deur te zoeken.

‘Heb je wel eens dat je denkt aan vreemdgaan? Meld je nu gratis aan!’ 
‘Ook stiekem overspel plegen?’ Schrijf je gratis in!’ 
‘Ben je op zoek naar een affaire of een spannend contact? Ga naar Second Love!’

Vreemdgaan, overspel, het was nog nooit zo makkelijk als nu. En, als je de reclame moet geloven is het normaal. Vreemdgaan moet kunnen toch?

Workshop

Ik zit aan tafel met mijn laptop en een stapel papieren. Deze week bereid ik een workshop voor die ik morgen mag geven aan mijn collega’s van de NVVCH (Nederlandse Vereniging van Vrijgevestigde Christelijke Hulpverleners). Het zal gaan over SAMEN, een online (zelfhulp) programma voor stellen die te maken hebben met vreemdgaan. 

Af en toe check ik m’n mail en facebook en zo zie ik in de nieuwsfeed de petitie tegen Second Love langs komen. Wat een bizarre wereld. De één roept op om vreemd te gaan, de ander ontwikkelt een programma om de schade van het vreemdgaan te herstellen. 

Ik teken de petitie en zie dat de benodigde 50.000 handtekeningen bijna binnen zijn. Zou het helpen? Ik denk het niet, maar het is in ieder geval een tegen geluid. Al is het een fluistering tegenover een hels kabaal.

Dodelijk

Vorig jaar heeft Ferdinand Bijzet, relatietherapeut, trainer en spreker, een online programma op de markt gebracht voor stellen die te maken hebben gekregen met vreemdgaan. ‘SAMEN’ heet het. Samen verder na ontrouw. Dat kan, maar niet zomaar.

Vreemdgaan is niet vrijblijvend en onschuldig. Vreemdgaan is traumatisch en heeft ernstige gevolgen voor alle partijen. Voor de vreemdganger zelf, voor de partner en voor de eventuele kinderen die in het spel zijn. Maar ook voor de familie en kennissen of collega’s eromheen, en niet te vergeten voor het netwerk van degene met wie wordt vreemdgegaan.

Ik ben partner van het programma SAMEN, wat wil zeggen dat ik als therapeut een training heb gevolgd, weet hoe het programma werkt en stellen die aan de slag gaan met het programma kan ondersteunen bij het proces. Omdat het zo’n hoopvol en goed product is, en ik vind dat er nog veel meer hulpverleners op de hoogte moeten worden gebracht van deze mogelijkheid voor hun cliënten, leek het me leuk om er een workshop over te geven.

Deze week heb ik het hele programma weer eens doorgelopen. Ik ben opnieuw onder de indruk geraakt. Onder de indruk van de gevolgen van vreemdgaan en het heftige proces van herstel dat volgt als stellen toch samen verder willen. Eigenlijk vind ik dat op iedere datingsite, en zeker op die van Second Love, ook aandacht zou moeten komen voor de gevolgen van vreemdgaan. Net zoals we tegenwoordig doen op pakjes sigaretten. Zoiets bijvoorbeeld:

‘Vreemdgaan is dodelijk’
‘Vreemdgaan vernietigt jezelf en anderen’

First love

Ben je zelf vreemdgegaan? Ben je in een affaire betrokken geraakt? Leef je met een geheim waardoor jullie relatie langzaam maar zeker afsterft? Ken je wellicht mensen in je omgeving bij wie vreemdgaan aan het licht is gekomen? Ik zou je willen aanmoedigen om het er niet bij te laten zitten maar om je relatie, je first love, een kans te geven. Het is absoluut niet de makkelijkste weg en ik geef geen garanties, maar ik geloof dat als je samen er voor wilt gaan, als je verder wilt, dat het mogelijk is.

Het programma SAMEN kan jullie daarbij helpen. In het programma gaan jullie in 5 modules van ieder 4 lessen door een herstelproces heen:

Stilstaan (Door de eerste crisis heen komen)
Amputeren (Keuzes maken en positie bepalen)
Meeleven (Herstel van vertrouwen)
Evalueren (Patronen in de relatie)
Nieuwe kansen / Naweeën (Samen verder, mét herinneringen)

Dit programma kun je gewoon thuis doen, zonder therapie of begeleiding. Maar ook is het mogelijk om naast dit programma relatietherapie te doen. Het is niet niks wat jullie hebben meegemaakt en daarbij kunnen jullie wel steun van een deskundige gebruiken.

Kintsukoroi

Kintsukuroi is een Japanse vorm van kunst die onder andere gebruikt wordt door pottenbakkers.
Wanneer er een kom of vaas op de grond valt en compleet verbrijzeld wordt is het de kunst om deze in een mooiere staat terug te krijgen dan voorheen. Dit gebeurt door de stukken weer aan elkaar te lijmen met niets minder dan: goud. Niet gecamoufleerd dus.

Waarom goud? Hier schuilt een prachtige betekenis. Het staat voor de littekens die je kunt hebben, of in het geval van vreemdgaan, die jullie relatie heeft opgelopen. Jullie relatie ligt aan scherven, maar is niet waardeloos geworden! De littekens zullen altijd zichtbaar blijven maar hoeven niet verstopt te worden. Door de scherven met goudlijm aan elkaar te lijmen zal er uiteindelijk een nieuwe, prachtige vaas of kom tevoorschijn komen.

Gebroken, maar toch heel. En bruikbaar! De keus is aan jullie.


Hulp nodig?

Wil je meer informatie? Kijk dan op mijn website.

Je kunt ook via deze link naar de website gaan waar je SAMEN (of eerst een e-book met drie proeflessen) kunt bestellen. (Klik dan op het winkelwagentje rechts boven, en daarna op ‘terug naar de winkel’. Dan kom je bij de producten uit.)

Wil je de mogelijkheden bespreken, meer informatie of kennismaken, stuur dan een mail naar: info@voltooidverledentijd.eu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten