donderdag 10 augustus 2017

Relatie APK

Geschokt

Afgelopen maandag. Ik start mijn werk als therapeut in mijn praktijk Voltooid Verleden Tijd na drie weken vakantie. Mijn eerste actie is mijn tijdelijke welkomstboodschap van de voicemail verwijderen. Ik ben weer beschikbaar. Ik rijd naar kantoor, draai de deur van mijn praktijkruimte van het slot en trek de lamellen open.

Mijn oog valt op mijn houten kalendertje. 7 augustus staat erop. Ik grinnik. Het was mijn laatste actie geweest voor ik de deur achter me dicht trok drie weken geleden. Mijn kalender alvast goed zetten. Verder ben ik helemaal niet perfectionistisch.

Ik zet mijn laptop op het bureau en loop door de mailtjes heen. Mijn oog valt op een mailtje van iemand die vandaag komt kennismaken. Een stel. Ik open hem snel, want misschien moet de afspraak verzet worden.


‘....We zijn inmiddels niet meer bij elkaar. De afspraak voor vandaag wil ik afzeggen.’

Ik ben geschokt, zucht en stuur een berichtje terug. Weer een stel dat het niet gered heeft. Ik ken hen niet. Zouden er kinderen in het spel zijn? Hoeveel eenzaamheid, frustraties, ruzies, misschien wel geweld zou zich hebben afgespeeld? Hoe lang zullen ze samen zijn geweest?

Waren ze maar veel eerder gekomen.

APK

Ben je in Nederland in het bezit van een auto dan moet die regelmatig gekeurd worden. De zogenaamde Algemene Periodieke Keuring, ook wel APK genoemd. Het hangt af van het bouwjaar van de auto hoe vaak dit moet gebeuren. Hele oude auto’s hoeven niet meer gekeurd te worden (die zijn er dan ook nauwelijks). Nieuwe auto’s mogen langer wegblijven, ervan uitgaand dat een nieuwe auto goed wordt afgeleverd en er de eerste jaren geen opvallende gebreken zullen ontstaan. Maar uitgezonderd de auto’s van voor 1960 ondergaat iedere auto regelmatig een APK. Bijzondere voertuigen, zoals een ambulance, moeten zelfs ieder jaar gekeurd worden.

Bij de APK worden de zijkant, voorkant, onderkant, achterkant en binnenkant op een groot aantal punten bekeken en gecontroleerd of alles naar behoren werkt. Zo niet, dan moet het worden gerepareerd. Wil je het niet laten repareren, dat kan ook maar dan heb je geen toestemming meer om met dat voertuig deel te nemen aan het verkeer.

Relatie chemie

Als je een relatie krijgt en je besluit om samen verder te gaan dan kun je in zijn algemeenheid stellen dat partners zich tot elkaar aangetrokken voelen omdat zij ‘van hetzelfde materiaal’ zijn. Er zijn een aantal overeenkomsten die maken dat er een connectie tot stand kan komen. Een vruchtbare bodem zou je kunnen zeggen. Het kan geloof zijn, een gezamenlijke hobby, humor, gedeelde interesses, sport, vakantie, de manier van in het leven staan etc.

Naast de overeenkomsten die aantrekkingskracht hebben, voelen we ons aangetrokken tot bepaalde eigenschappen van de ander. Vaak zijn dat de eigenschappen die bij onszelf minder goed ontwikkeld zijn. Een verlegen vrouw voelt zich aangetrokken tot iemand die in sociale situaties het voortouw neemt. Een chaotische man valt op een partner die gestructureerd is. Je kiest (onbewust) iemand met wie je samen in evenwicht bent. De wat meer nadenkende, bedachtzame jongen, kiest een extraverte flapuit.

Als ik kijk naar mijn relatie met Jan Willem dan was ons gezamenlijke materiaal geloof en humor en wat mij in Jan Willem aantrok was zijn stabiele karakter. Altijd hetzelfde qua emoties, stemming en gedrag. Ik was zo labiel als wat.

Wrijving

Na de eerste periode van je relatie, waarin over het algemeen het geluk overheerst, er weinig kritiek is op elkaar en je misschien wel de hoop hebt dat die dingen in je partner die je minder waardeert wel zullen veranderen, komt er beweging. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Om even in de autowereld te blijven, er zijn kilometers gemaakt, de nieuwigheid is eraf en sommige dingen blijken in het gebruik misschien toch iets minder handig dan bij aanschaf gedacht.

Ingrijpende gebeurtenissen (ziekte, overlijden, kinderen krijgen, werkeloos worden, verhuizen etc.) kunnen beweging veroorzaken. Maar ook jouw eigen ontwikkeling, of die van je partner, heeft invloed.

De dingen die je eerst zo aantrekkelijk vond in je partner kunnen zelfs gaan irriteren. Een opgeruimd, gestructureerd huis is fijn, maar steeds opmerkingen krijgen over spullen die jij hebt laten slingeren wordt storend. Je begint het irritant te vinden dat jouw partner op feestjes altijd het hoogste woord heeft en de ene na de andere grap maakt terwijl hij jou links laat liggen.

Er komt wrijving en irritatie en dat kan leiden tot woordenwisselingen of ruzies of jullie groeien uit elkaar en gaan steeds meer op je eigen eiland leven. Je bent steeds minder bezig met ‘samen’, en steeds meer met wat er niet klopt aan de ander.

Verplichte relatie APK

Eigenlijk zou ieder stel een verplichte relatie APK moeten ondergaan. Gewoon, één keer in de zoveel tijd. Een check of alles nog naar behoren werkt, of het reservoir met liefde nog vol genoeg is, de remmen nog werken, er genoeg (banden)spanning is, of er niets aanloopt en er niet op cruciale onderdelen beschadigingen zitten.

Het is onzin dat je als stel meteen in therapie moet, zo’n relatie APK kun je ook prima zelf doen. Of met vrienden. Waar het om gaat is dat je met regelmaat stilstaat, terugkijkt en vooruitkijkt.
Als je zelf aan de slag wilt met je relatie, dan is het boek ‘Houd me vast’ van Sue Johnson een heel mooi hulpmiddel.

Als je als stel merkt dat je er samen niet uitkomt, dat jullie relatie voor een grote beurt naar de garage moet, wacht dan niet te lang, maar zoek hulp!

EFT

In mijn praktijk werk ik met EFT, een effectieve en hoopvolle methode die door Sue Johnson op de kaart is gezet. Bij deze vorm van relatietherapie ga je ontdekken hoe jullie met elkaar in een negatieve interactiecirkel terecht zijn gekomen en hoe die eruit ziet. Vaak lijken ruzies over onbelangrijke, onbenullige dingen te gaan, maar als je goed gaat kijken wat er gebeurt zal je ontdekken dat er onder elk conflict, of het vermijden van een conflict, een scala van gevoelens schuilgaat. Verlangens, behoeften, angsten, kwetsuren.



Met EFT leer je om te kijken naar die gevoelens en ze ook onder woorden te brengen. Jullie leren om elkaars gevoelens serieus te nemen waardoor er nieuwe en hechtere verbinding tussen jullie ontstaat.
De (negatieve) interactiecirkel

De negatieve interactiecirkel waarin jullie elke keer weer terecht komen kun je doorbreken als je weet hoe die in elkaar zit, en je gaat bouwen aan een positievere band.

Wacht niet te lang

In mijn praktijk heb ik hele mooie dingen gezien bij stellen die voor relatietherapie kwamen. Soms was het pijnlijk te horen hoeveel eenzaamheid of ruzies er (soms al jarenlang) geweest was. Ik heb opluchting gezien bij stellen als ze ontdekten dat niet één van hen het probleem is, maar dat de relatie ‘ziek’ is. Ik heb gezien dat er nieuwe verliefdheid ontstond omdat partners elkaar weer een kijkje in hun hart durfden geven. Ik heb stellen op een andere manier zien communiceren, minder gericht op aanval en verdediging, meer vanuit de eigen behoeften of angsten.

Relatietherapie klinkt zwaar, en ja, het is hard werken, maar het is vooral ook een ontdekkingstocht naar jezelf en naar elkaar. Therapie is niet alleen maar heftig, er wordt in mijn spreekkamer ook heel wat afgelachen. Want humor relativeert en ontspant.

Ik heb niet alleen maar positieve resultaten. Helaas zijn er ook stellen die het niet redden. Waarbij er teveel beschadigingen zijn ontstaan die niet meer te repareren zijn. Stellen die soms al vanaf het begin van hun relatie van elkaar vervreemd zijn of in een klimaat van escalerende ruzies terecht zijn gekomen. Stellen die nog slechts bij elkaar zijn omdat er kinderen zijn, maar die geen enkele verbondenheid meer ervaren. Soms is er een ander in het spel en kiest een partner uiteindelijk voor een nieuwe relatie.

Mijn ervaring is dat hoe eerder een stel aan de bel trekt, hoe meer kans van slagen therapie heeft. Daarom mijn voorstel om relatie APK’s verplicht te maken. Want uiteindelijk is therapie goedkoper en minder ingrijpend dan een verbroken relatie of een echtscheiding.

Meer informatie

Wil je meer informatie kijk dan eens op:

Zorg dat je veilig én plezierig onderweg blijft!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen