zondag 23 juli 2017

Vakantie soap (7) Onthaasten

Onthaasten

‘Kijk eens, deze krijg je van ons erbij.’ Jenny die me helpt bij de kassa van mijn favoriete winkel, Burger in Waddinxveen, stopt een dun boekje bij mijn net afgerekende tijdschriften en notitieboeken. Het is een paar dagen voor ik op vakantie ga en ik loop al een paar weken met een cadeaubon op zak. Die moet nu toch hoognodig omgewisseld worden. 
 
‘Oh, leuk voor een verloren momentje!’ zeg ik. ‘Alsof jij die hebt...’ grapt Jenny terug. Daar heeft ze een punt. Er zijn niet zoveel lege momenten in mijn dag. Als ik thuis kom kijk ik wat ze me eigenlijk heeft mee gegeven. Ik schiet in de lach. ‘Vier de zomer, 9 tips op te onthaasten’. Heel toepasselijk. Het boekje gaat op de stapel bij de vakantieboeken. 
 

Tot rust komen

Vakantie is bedoeld om tot rust te komen. Onder andere. Dat valt nog niet mee voor mij. Ik ben het liefst altijd bezig. Misschien is het een oude gewoonte die erin gesleten is. Dat je je tijd nuttig moet besteden, vooral dingen moet doen die zin hebben en dan nog het liefst op anderen gericht. En laat ik daar nou net heel goed in zijn!
 
Zelfs deze vakantie lukt me dat prima. Zeker na het vertrek van Jan Willem, kan ik me uitleven. Ik heb Pauline en Sara op bezoek gehad, heb een extra logé bij me waar ik op let en wil dat de jongens een vakantie hebben om nooit meer te vergeten. Ik wil ook het huisje nog een beetje schoon houden en de was bijhouden zodat alles straks weer schoon mee terug kan. Lekker bezig dus. Natuurlijk lees ik tussen de bedrijven door ook boeken, doe ik puzzeltjes en gun ik mezelf ook wel een mijmer momentje. 
 

Heimwee

Gisteravond. We hebben een rustig avondje. Mike is opgehaald door zijn vader omdat zijn oma 80 wordt en haar verjaardag viert. Hij blijft een nachtje weg. Gijs zit op de play station en Damian op de computer. We hebben een paar potjes jeu de boules gedaan en misschien moeten we een beetje op tijd naar bed vandaag. Gijs loopt naar de gang. Ik hoor geen wc deur en vraag me af wat hij doet. Ik roep naar de gang of het goed gaat en ik krijg een snikkend antwoord... ‘Nee, ik mis mijn eigen huis!’ Ach, wat sneu... 
 
We kletsen even en ik overleg met Gijs’ moeder. Hij wil het liefst naar huis. Nou, dat mag natuurlijk, maar dat wordt dan wel morgen. Het idee dat hij nog maar één nachtje hier hoeft te slapen is al goed genoeg. De jongens gaan rustig naar bed en slapen lekker. 
 
Vanmiddag is Gijs opgehaald en blijven Damian en ik samen over in ons 7 persoons vakantiehuis. Damian gaat computeren en ik pak een boek. 
 

Ongedurig

Opeens is er niets meer om voor te zorgen. Damian vermaakt zichzelf, de was is gedaan, het huis is netjes, de vaatwasser uitgeruimd en de bedden opgemaakt. Ik lees het boek dat ik heb gepakt snel uit. Het is makkelijk leesbaar en eerlijk gezegd vind ik het niet zo’n heel interessant boek. (Gelukszoeker, Gor Khatchikyan) Ik had het boek gekocht omdat ik onder de indruk was van de toespraak van Gor tijdens de Opwekkingsconferentie. Z’n toespraak vond ik indrukwekkender dan z’n boek. Ach, verschil moet er zijn. 
 
Het boek gaat op de stapel ‘gelezen’ en ik los een paar puzzels op. Dan loop ik een rondje door het huis en de tuin. Ik ben ongedurig. Ik pak een stapel tijdschriften en blader daardoor heen. Sommige artikelen vind ik boeiend, de meeste niet. Nog een prijspuzzel dan. Ook klaar. ‘Zullen we een boswandeling maken?’ vraag ik aan Damian. Maar die is niet te porren voor iets actiefs. Hij is in een Donald Duck pocket verzonken. 
 
Ik word hoe langer hoe onrustiger. Gelukkig, de bel gaat. Mike komt terug. Even een praatje met vader en dan vertrekt hij weer. Mike heeft het leuk gehad. Hij gaat even op de computer. 
 

Experiëntiële vermijding

Zucht... weer niks te doen... ik pak een ander boek erbij waar ik elke dag een hoofdstuk uit probeer te lezen. ‘Voluit leven’ heet het. Een boek over mindfullness en de kunst van het aanvaarden. Een werkboek... ha ha... heb ik iets te doen... Ik moet er zelf om grinniken. 
 
In het hoofdstuk dat aan de beurt is gaat het over onze neiging om negatieve emoties, pijn, onrust etc. niet te willen ervaren. We proberen ze uit ons leven te bannen door ze te vermijden. We leiden onszelf af, proberen ze te voorkomen of vluchten ervan weg, of we verdoven ze met middelen of door hard te werken. Experiëntiële vermijding, een prachtwoord voor wat ik al de hele vakantie (en een groot deel van mijn leven) aan het doen ben. 
 
De conclusie is meesterlijk: Vermijden werkt prima, alleen slechts tijdelijk en als je het toch langer volhoudt leef je maar half. 
 
Oké... bingo. Ik zucht eens diep. Waar ben ik eigenlijk voor op de vlucht? Wat maakt mij zo gedreven? Waarom moet ik altijd zinvol bezig zijn? 
 

Angst

Het antwoord is eenvoudig en terug te voeren op één woord: Angst. Angst om niet aardig gevonden te worden, angst om niet te voldoen in de ogen van anderen of God, angst om net niet goed genoeg te zijn, angst voor kritiek, angst dat ik het leven niet aankan, angst dat er misschien nog oud verdriet zit waar ik wat mee moet, angst om in een groot zwart gat te vallen als mijn adrenaline peil te veel daalt. 
 
Ik adem eens goed in en uit, heel mindfull ook, en laat mijn gedachten een poosje de vrije loop. Het is fijn om te ontdekken dat er dan niets gebeurt en sterker nog, het onrustige, opgejaagde gevoel verdwijnt langzaam maar zeker. En dat terwijl ik niks doe! 
 
Ik pak mijn boekje over onthaasten erbij, een doos stiften en potloden en ga lekker kleuren. Zinloos, ik dien er niemand mee, het betekent niets maar ik geniet ervan. 
 

Sauna

Na het eten ga ik met Damian in de sauna. Nog nooit gedaan, logisch, want dat is absoluut een zonde-van-je-kostbare-tijd-activiteit. Het wordt langzaam heter en Damian kletst honderduit over alle keren dat hij al met Mike en Gijs in de sauna is geweest. Ondertussen loopt het bubbelbad vol. Na een kwartier zijn we echt oververhit en gaan we het bad in. Hilariteit alom als ik plaats neem in het bad. Het waterpeil stijgt dusdanig dat de stop uit het bad moet... Damian komt niet meer bij van het lachen en als het water gezakt is komt hij ook in het bad. 
 
We genieten samen, gaan nog even terug de sauna in en daarna neem ik in mijn eigen badkamer nog een verfrissende douche. 
 
Ik voel me volledig onthaast voor dit moment!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten