maandag 17 juli 2017

Vakantie soap (1) Proost!

Inpakken en wegwezen

Kwart voor 7 vanmorgen... Damian klaar wakker, ik ook. ‘Vandaag gaan we op vakantie!’ Eerst koffie schat... en opstarten... en nog inpakken, boodschappen doen, de huurauto halen en schoonmaken... Ik begin de dag rustig. We hebben alle tijd. Vertrekken pas na de lunch en ik heb al heel veel ingepakt. 
 
Nog snel even een paar mails versturen, een afspraak voor mijn praktijk na de vakantie, een mail naar een voogd over een mogelijke bijplaatsing. Een mail naar het instroomloket van Driestroom met onze wensen voor een nieuwe plaatsing, want terwijl wij even in de schijnwereld die vakantie heet verblijven, gaat op de achtergrond het normale leven verder. En dat betekent een aanstaand afscheid van onze bijna 17-jarige pleegdochter die naar kamertraining zal vertrekken eind augustus en daarmee een leeg plekje in ons huis. 
 
We worden wekelijks gebeld door verschillende voogden dat ze een plekje zoeken voor een kind... Schrijnend eigenlijk. 
 
Mails verzonden, computer dicht, auto ingeladen en nog snel even de woonkamer stofzuigen. Ondertussen wordt onze gast voor deze vakantie door zijn moeder gebracht. Gijs, een vriend van Damian, zal ons deze periode vergezellen. Leuk voor Damian, een leeftijdgenootje, fijn voor mij, heb ik ook af en toe ff een momentje voor mezelf, en gewoon gezellig, want hoe meer zielen, hoe meer vreugd. 
 
Even voor tweeën stappen we in de auto. JW en Mike in het huurautootje waarmee JW morgen weer terug zal gaan en Damian, Gijs en ik in onze eigen auto. 
 

Uitpakken en zwemmen!

De autorit is gezellig. Ik heb Gijs naast me, die honderduit praat. Af en toe moet ik moeite doen om niet hardop te lachen om zijn geweldige uitspraken. Na een kwartier zegt hij: ‘Ik heb geen gek gevoel meer in mijn maag. De zenuwen zijn weg.’ Goed zo. En nu genieten. We hebben het met z’n drieën over van alles en nog wat. Damian leest achterin de auto een Donald Duck en gooit er af en toe een mop of een raadsel doorheen. 
 
‘t Is best een eind weg, Roggel, maar we redden het in één keer, zonder noodstops of files. Natuurlijk sta ik voor de verkeerde slagboom: ‘Dit is de camping, mevrouw... U wilt vast naar die luxe woningen verderop!’ Goed gezien, vakantie op stand natuurlijk. 
 
We rijden door het park naar ons huisje. Een prachtige 7-persoons vakantieboerderij. ‘Eerst het huis bekijken!’ roepen de jongens. Natuurlijk. Het ziet er ruim en mooi uit. Hier ga ik het wel redden. Met vereende krachten laden we de auto uit. Jan Willem en Mike installeren de playstation en zorgen dat de WIFI werkt. Damian en Gijs verdelen de bedden en duiken dan op de bank met een Donald Duck pocket. Ik ga uitpakken en het huis gezellig maken. 
 
Om half 5 slenteren we naar het zwembad. Daar gaat het allemaal om. Volgens Damian dan. Ik heb daar zo mijn eigen ideeën over, maar in de vakantie offer ik me op. Het is er rustig en ik moet zeggen dat een duik in het koele water aangenaam is. 
 

Proost

In de hoek van het zwembad is een glijbaan. Mike is er al vanaf geweest. Damian wil ook wel. Ik hou niet van glijbanen en ik heb vernomen dat Gijs er ook niet goed vanaf durft. Hij heeft ooit eens vast gezeten in zo’n gevaarte, vertelt hij in geuren en kleuren, en hij blijft liever beneden. Ik kijk eens naar de glijbaan en zeg tegen Gijs: ‘Weet je... ik hou eigenlijk niet van glijbanen, maar deze ga ik denk ik toch proberen... en moet je kijken... deze is zo breed, daar kun je gewoon niet eens in vast komen te zitten!’ Gijs kijkt nog even bedenkelijk maar dan ben ik ‘m kwijt. Een paar tellen later staat hij bovenaan de glijbaan en hij zoeft naar beneden! Nu kan ik niet achterblijven... ik hijs me uit het water en klim ook naar boven. Het gaat natuurlijk onbeschoft hard (vind ik), maar ik heb het er voor over.
‘Zullen we nu die andere glijbaan doen?’ zegt Gijs. Prima, doen we... en daar gaan we... Leuk om te zien hoe Gijs in één keer over z’n glijbaanvrees heen is en eraf blijft gaan. 
 
We eten een patatje in het zwembad en de jongens genieten zichtbaar. Eindelijk vakantie! Terug in het huisje wordt de sauna uitgeprobeerd door de mannen. Mij niet gezien... ik ga met JW op het terras zitten. Even genieten van een lekker glas rosé. 
 
Proost! En ach... die bedden die nog opgemaakt moeten worden... dat komt straks wel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten