dinsdag 9 augustus 2016

Vakantiebulletin ((Zwem)badpost)

Negen dagen achter elkaar het zwembad van binnen bestudeerd en nog twee te gaan. Tijd voor mijn zwembad column! Ik zal mijn mening niet aan jullie opdringen, want wie ben ik, maar ik vind het gewoon fijn om mijn gedachten over het zwembad te delen. Dan ben ik ze kwijt, en wellicht draagt het nog ergens toe bij...

 

 

10 redenen om (niet) te zwemmen:

  1. Zwemmen is één van de beste sporten die je kunt uitoefenen als je last hebt van bijvoorbeeld rugklachten. In het water kun je je gemakkelijk bewegen en train je diverse spiergroepen zonder dat je het in de gaten hebt.
  2. Zwemmen is een energievretende bezigheid. Ga een dag met de kinderen naar het zwembad en ze zitten ‘s avonds loom op de bank. Of ga zelf een paar uur het water in en je slaapt als een roos!
  3. Zwembadvloeren zijn levensgevaarlijk. Ze zijn nat, glibberig, absoluut niet antislip en één te snelle of te grote stap kan je in het ziekenhuis doen belanden.
  4. Zwemmen is geweldig goed voor de puberende huid. Acné verdwijnt als sneeuw voor de zon bij een dagelijks chloorbad van zo’n anderhalf uur. Het ligt er een beetje aan hoe je de toegang tot het zwembad geregeld hebt (abonnement, vrije toegang in een vakantiepark, losse kaartjes), maar wellicht is het goedkoper als allerlei dure smeersels en huidzuiverende crèmes die ook nog bleekvlekken in je handdoeken veroorzaken.
  5. Zwemmen is goed voor je zelfbeeld. Ga naar het zwembad en ga gedurende zo’n twee uur iedereen in en om het zwembad observeren. Je zult ontdekken dat zeker zo’n 60% van de mensen er slechter uitziet dan jij. Dikker, grijzer, slechter gebouwd, minder gespierd, foute tatoeages, zwemkleding die echt uit de tijd is, grotere bierbuik, meer spataderen en ga zo maar door.
  6. Zwemmen is slecht voor je zelfbeeld. Natuurlijk botst uitgerekend jij tegen die slanke, gespierde, mooi gebruinde man of vrouw aan! Of komt het water wel erg omhoog als jij als achtste plaatsneemt in het bubbelbad. En waarom hebben ze van die plastic stoeltjes in het zwembad waar jij nou net doorheen moest zakken!
  7. Zwemmen is smerig. Zet een duikbril op en snorkel een rondje door het bad. Haren, nagels, zand, viezigheid, beestjes... je durft eigenlijk je voeten niet meer op de bodem te zetten.
  8. In een zwembad wordt geplast. Daar zwem jij in! En wat te denken van de trap van de glijbaan... zo’n open trap. Er staan allemaal druipende mensen op. De trap maakt een draai boven het zwembad en ik weet zeker dat met enige regelmaat daar plassende kinderen staan, precies als ik daar onderdoor zwem! Het kan niet missen.
  9. Uitkleden en je zwemkleren aandoen gaat nog, maar je zwemkleren uitdoen en in zo’n uitermate krap kleedhokje jezelf weer afdrogen en aankleden is niet grappig. Zeker niet als je de vloer niet wilt raken omdat je lichte smetvrees hebt en daar de haren en velletjes van zeker 13 voorgangers op de vloer liggen.
  10. Zwemmen is van levensbelang. Als je namelijk in het water ligt en je zwemt niet, verzuip je!
Ik zeg er verder niets over. Ik heb de regel dat ik in de zomervakantie een vakantiepark met zwembad wil en dat ik dan ook echt ga zwemmen. Ik doe het voor de kids en kijk uit naar de dag dat de kinderen zeggen: ‘Blijf maar thuis... we gaan zelf wel...’ (Met welke reden dan ook... variërend van schaamte tot zelfstandigheid...).
En als je mij tegenkomt in het zwembad... dan is het op slippers...

1 opmerking:

  1. Ik ben het hier totaal niet mee eens, Zwemmen is erg goed voor je en is een van de sporten die het best voor je is om te doen

    BeantwoordenVerwijderen