donderdag 6 augustus 2015

Mijn... Bijbeltekst (5)

In het kader van 10 dagen lang een Bijbeltekst, met af en toe een onderbreking doordat ik op vakantie ben, vandaag mijn favoriete Bijbeltekst in de ochtend.

Here, des morgens hoort Gij mijn stem,
des morgens leg ik het U voor, en zie uit.
(Psalm 5:4)
Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar ik sta lang niet iedere ochtend fris en fruitig, vol energie en daadkracht op. Er zijn dagen dat ik bij het wakker worden het liefst mijn dekbed weer over mijn hoofd wil trekken en net doen alsof de nacht nog lang is, ik geen gezin heb om voor te zorgen en geen verantwoordelijkheden.
Dagen dat je bij het opstaan weet dat je een afspraak hebt waar je geen zin in hebt maar waar je niet onderuit kunt. Dagen waarop ik gewoon geen zin heb in de stress van het leven met kinderen met complexe gedragsproblemen.
Dan is het gebed uit Psalm 5 helpend.
In plaats van met een rugzak vol tegenzin of zorgen aan je dag te beginnen mag je 's morgens al je sores bij God kwijt. Wat een luxe eigenlijk, het leven met God! Je hoeft je eigenlijk helemaal niet druk te maken, maar je mag gewoon je bagage bij Hem achter laten en aan je dag beginnen. Het allermooist vind ik nog wel dat er staat: "... en zie uit."
Het klinkt verwachtingsvol. Zo van: Heer, hier heeft U al die dingen waar ik niks mee kan, de energie niet voor heb of niet durf... alstublieft! Ik kijk uit naar de onverwachte wendingen en verrassingen die U voor me heeft klaarliggen vandaag."

Zoiets als die spreuk zegt: "Heer, ik ben ervan overtuigd dat er vandaag niets zal gebeuren dat U en ik niet samen aankunnen!"
Ik, als zelfstandige en soms behoorlijk eigenwijze vrouw, vergeet het met regelmaat en ga dan wanhopig op eigen houtje mijn dag door. Met alle gevolgen van dien. Het zijn vaak de verloren dagen. De dagen waar ik op terug kijk en denk: tjonge.... wat heb ik nou eigenlijk gedaan vandaag, waarom was ik zo chagrijnig tegen m'n kinderen, had ik nou echt geen tijd voor een gezellig praatje met m'n collega?

Deze tekst lijkt een beetje op de woorden van Jezus: "Zoek eerst Mijn koninkrijk en al het andere ontvang je bovendien!"
Het is een soort ruil aan het begin van de dag: "Heer, ik ga aan de slag in Uw koninkrijk, U mag aan de slag met mijn dingen..." En reken maar dat het dan goed komt!
Misschien ben jij je dag vandaag verkeerd gestart, geen probleem, neem even een break en begin opnieuw:
"Heer, hier is mijn dag... alstublieft! Ik kijk uit naar waar U mij gaat gebruiken vandaag!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten