vrijdag 27 maart 2015

Schrijf je eigen psalm

Vandaag, tijdens mijn "stilteochtend", weer eens bezig geweest in het boek: "Hartschrift". Een werkboek waarbij je door middel van schrijfopdrachten dichter bij je hart komt, ontdekt wie je bent, hoe je zo geworden bent en wie God voor jou wil zijn. Voor mij, met schrijven als grote hobby, altijd een heerlijk moment.
Het thema waar ik gebleven was is: "Leven op het ritme van de psalmen." De opdracht was: "schrijf je eigen psalm." Wat mooi om te doen. Psalmen zijn voor mij altijd van veel betekenis. De oude, doorleefde woorden gaan zoveel dieper als de liederen die nu soms geschreven worden. Hoewel... ook nu worden er prachtige liederen met een rijke inhoud gemaakt. Ik houd van de eerlijkheid van de psalmen. Het is niet alleen maar: "Hieperdepiep, God houd van mij en ik ben reuzeblij!" Nee, de psalmen staan juist vaak vol tegenstellingen. Twijfels en vragen tegenover rotsvast vertrouwen op God. Wanhoop tegenover hoop. Angst en eenzaamheid tegenover levensvreugde en moed. Omdat alle aspecten van het leven belicht worden kan ik me zo vinden in die eeuwenoude liederen. Ik heb dan ook niet de intentie om de beroemde psalmdichters van toen te overtreffen. Maar toch vond ik het mooi om ook eens zelf een psalm te schrijven. Eigenlijk zouden we dat allemaal eens moeten doen. Gewoon op een vast moment in het jaar. Even stil staan, kijken waar je vandaan bent gekomen, waar je nu bent en waar je naar op weg bent. Dat maakt je dankbaar en bewust.

"Een psalm van Judith. 

Heer, ik dank U vanuit de grond van mijn hart. 
U, Die er altijd was, altijd bent, en altijd zult zijn. 
U wilde mij en geeft mij bestaansrecht. 
U zegent mij met gaven en talenten. 

Ook als er tijden waren dat ik niet meer wilde leven, 
dat ik geen uitweg zag, 
brak U door met Uw licht.
U bevrijdde mij en gaf mij moed en levensvreugde. 

Ik vertrouw op U God!
Leid mijn leven. 
U weet wat het beste voor mij is. 
Laat anderen die mij ontmoeten iets zien van Uw liefde. 

Maak mijn oren gevoelig voor wat U tot mij spreekt.
Maak mijn ogen opmerkzaam zodat ik zie wat U ziet.
Laat de woorden die uit mijn mond en pen komen heilzaam zijn.
Vernieuw mijn denken en geef mij Uw gedachten van vrede."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten